مهر چت به چه دلیل افسردگی می گیریم ؟
مهر چت,مهر گپ,مهرچت,مهرگپ,مهرناز چت,مهرناز گپ,چت مهر,گپ مهر,چت روم مهر,چتروم مهر,چتروم فارسی مهر,وبسایت مهر چت,وبلاگ مهر چت,انجمن فارسی مهرچت,وبلاگ رسمی مهر گپ,چت روم فارسی مهر چت,تالار گفتگوی مهر چت,گفتگوی انلاین مهر چت,عاشقانه های مهر گپ,چت روم عاشقانه مهر چت,مهر چت چت روم ایرانی,مهرچت چتروم ناب
به چه دلیل افسردگی می گیریم ؟
جمعه 13 تير 1399 ساعت 10:17 | بازدید : 60 | نویسنده : | ( نظرات )

عوامل افسردگی چیست ؟

علل ایجاد افسردگیموضوع مورد بحث ماست. افسردگی یکی از شایع‌ ترین اختلالات روانی است که به احساس غم یا تجربه‌ی بحران‌های زندگی محدود نمی‌شود و به تشخیص زودهنگام و اقدامات درمانی مناسب نیاز دارد.

چنانچه این بیماری در مراحل اولیه تشخیص داده شود، فرد بسته به تجویز پزشک از طریق دریافت دارو، شرکت در جلسات روان‌ درمانی یا حتی تغییرات سبک زندگی به میزان قابل‌ توجهی بهبود خواهد یافت.

اما اگر هیچ اقدامی جهت مداوای این بیماری انجام نپذیرد، می‌تواند پیامدهای فاجعه‌باری را نه تنها برای خود فرد بلکه برای همه‌ی اعضای خانواده رقم بزند.

علت افسردگی چیست ؟

افسردگی به چه دلایلی به وجود می آید ؟

افسردگی فقط به یک علت خاص محدود نمی‌شود. گاهی این بیماری در پی ناملایمات زندگی، بیماری‌ های جسمی یا سایر عوامل محرک بروز می‌کند و گاهی نیز به طور ناگهانی بدون اینکه با هیچ یک از این موارد مرتبط باشد، ظاهر می‌شود. دانشمندان معتقدند عوامل متعددی در ابتلا به افسردگی نقش دارند.

1. تروما علت ایجاد افسردگی

تجربه‌ی تروما یا ضربه‌ ی روحی در سنین پایین می‌تواند منجر به تغییرات دراز مدت در نوع واکنش مغز نسبت به ترس و استرس شود. به دلیل این تغییرات مغزی، احتمالبروز افسردگیدر افرادی که سابقه‌ی ترومای دوران کودکی دارند، بیشتر است.

افسردگی در اثر ضربه روحی شدید

2. ژنتیک عامل ایجاد افسردگی

در برخی موارد، اختلالات خُلقی و افکار خودکشی‌ گرایانه‌ ممکن است زمینه‌ی ژنتیکی داشته باشند، اما ژنتیک فقط یکی از عوامل افزایش‌ دهنده‌یخطر ابتلا به افسردگیاست.

۱۰۰ درصدِ ژن‌ های دوقلوهای همسان با یکدیگر تشابه دارند، در حالی‌ که فقط ۳۰درصد احتمال می‌رود هر دو نفرشان به افسردگی مبتلا شوند. علائم افسردگی در افرادی که زمینه‌‌ی ژنتیکی دارند، معمولا در سنین پایین‌ تر ظاهر می‌شود.

ناگفته نماند که علاوه بر عامل ژنتیک، عوامل دیگری نیز مانند شرایط و اتفاقات زندگی در ابتلای این افراد به افسردگی مؤثر هستند.

رابطه افسردگی با ژنتیک

3. شرایط زندگی مؤثر در ایجاد افسردگی

وضعیت تأهل، موقعیت مالی و مکان زندگی از جملهعوامل تأثیرگذار در بروز افسردگیهستند. اما این فرضیه نیز همواره مطرح است که شاید بتوان برعکس، افسردگی را عامل بروز شرایط نامساعد زندگی دانست.

مثلا شیوع افسردگی در افراد بی‌خانمان بیشتر است، اما در برخی موارد نیز احتمال می‌رود که خودِ افسردگی عامل آوارگی این افراد بوده باشد.

شرایط زندگی علت افسردگی

4. ساختار مغز یکی از دلایل افسردگی

مطالعه‌ی تصاویر مغزی حاکی از کاهش فعالیت لوب پیشانی مغز در مبتلایان به افسردگی است. همچنین گفته می‌شود الگوهای مغزی این افراد هنگام خواب متفاوت است.

افسردگی در طرز پاسخگویی غده‌ی هیپوفیز و هیپوتالاموس نسبت به تحریکات هورمونی نیز تغییر ایجاد می‌کند.

ساختار مغز مؤثر در افسردگی

5. سایر شرایط پزشکی اثرگذار در افسردگی

احتمال ابتلا به افسردگی در افرادی که سابقه‌ی ابتلا به اختلالات خواب، درد مزمن، اضطراب یا اختلال کم‌توجهی‌ _ بیش‌فعالی (ADHD) دارند، بیشتر است.

رابطه افسردگی با سایر بیماری ها

6. مواد مخدر عامل افسردگی

اعتیاد به مواد مخدراحتمال ابتلا به افسردگیرا افزایش می‌ دهد. در حقیقت بیشتر افرادی که به مواد مخدر اعتیاد دارند به افسردگی مبتلا می شوند.

افسردگی ناشی از مواد مخدر

7. فعالیت بیش از حد در فیس بوک عامل افسردگی

وقت زیادی را در اتاق های گفت و گو و وب سایت‌های اجتماعی می‌گذرانید ؟ نتایج تحقیقات نشان می‌دهند که فعالیت در این اتاق ها و شبکه های اجتماعی می‌تواند با افسردگی مرتبط باشد.

معتادان به اینترنت با ارتباطات انسانی واقعی در کشمکش هستند و معمولا نگاه شان به دنیا غیر واقعی است. برخی متخصصین حتی آن را ” افسردگی فیس بوکی ” می‌نامند.

در یک تحقیق که در سال ۲۰۱۰ انجام گرفت، محققان دریافتند که حدود دو درصد از افراد بین ۱۶ تا ۵۱ سال بیش از اندازه در اینترنت حضور دارند و در معرض افسردگی قرار دارند.

افسردگی فیس بوکی

8. اتمام برنامه تلویزیونی یا فیلم مؤثر بر افسردگی

وقتی چیز مهمی تمام می‌شود، مثل یک برنامه تلویزیونی، فیلم یا بازسازی خانه، می‌تواند در برخی افرادسبب ابتلا به افسردگیشود. در سال ۲۰۰۹ برخی طرفداران فیلم آواتار احساس افسردگی و حتی میل به خودکشی داشتند.

چون دنیای ساختگی فیلم واقعی نبوده است. واکنش مشابهی نیز در مورد تماشاگران فیلم های هری‌ پاتر نیز گزارش شده است.

افسردگی با پایان فیلم مورد علاقه

9. دود کردن سیگار علت افسردگی

خیلی وقت است دود کردن سیگار یکی ازعوامل افسردگیمعرفی شده است. افرادی که در معرض افسردگی قرار دارند بیشتر به دود کردن سیگار روی می‌آورند. اما گفته می‌شود نیکوتین بر فعالیت انتقال ‌دهنده‌ های عصبی در مغز اثر می‌گذارد و موجب بالا بردن سطح دوپامین و سروتونین (که مکانیزم عمل داروهای ضدافسردگی نیز هست) می‌شود.

این امر، ذات اعتیادآور دارو و تغییرات خلق‌ و خو که با آن همراه است و هم چنین اینکه چرا افسردگی با ترک سیگار همراه است را توضیح می‌دهد. خودداری از کشیدن سیگار و ترک آن می‌تواند به متوازن کردن مواد شیمیایی مغز کمک کند.

رابطه افسردگی با سیگار کشیدن

10. علت افسردگی: بیماری تیروئید

وقتی غده تیروئید نتواند هورمون تیروئید کافی تولید کند، به آن کم‌ کاری تیروئید گفته می‌شود که افسردگی یکی از علائم اش است. این هورمون چند کاره است اما یکی از مهمترین وظایف آن انتقال ‌دادن پیام های عصبی و تنظیم سطح سروتونین بدن است.

اگر علائم جدیدی از افسردگی را در خود مشاهده می‌کنید – مخصوصا اگر همراه با حساسیت به سرما، یبوست و خستگی باشد – بد نیست عملکرد تیروئید تان را بررسی کنید.

تیروئید دلیل افسردگی

11. اختلالات خواب مؤثر در بروز افسردگی

تعجب آور نیست کمبود خواب می‌تواند منجر به آسیب ‌پذیری شود اما می‌توانداحتمال بروز افسردگیرا نیز افزایش دهد. در یک تحقیق که در سال ۲۰۰۷ انجام گرفت مشخص شد وقتی شرکت ‌کننده‌های سالم تصاویر ناراحت‌ کننده مشاهده کردند، فعالیت مغزی شان بیشتر شد و بی خواب شدند.

این واکنش درست شبیه واکنشی است که افراد افسرده نشان می دهند. اگر به اندازه کافی نخوابید، وقت کافی برای استراحت کردن و ترمیم شدن دوباره سلول‌های مغزی نداشته و مغز خوب کار نخواهد کرد و افسردگی نمایان می شود.

تأثیر اختلالات خواب بر افسردگی

12. هوای گرم تابستان عاملی مهم در بروز افسردگی

اختلال عاطفی فصلی بیشتر با افسردگی زمستانی شناخته شده است که افراد را تحت‌ تاثیر قرار می‌دهد. اما برای تعدادی از این افراد، این نوع افسردگی در تابستان اتفاق می‌افتد.

افسردگی هوای گرم زمانی اتفاق می‌افتد که بدن برای هماهنگ شدن با فصل جدید با تاخیر وارد عمل می شود. این می‌تواند به‌ خاطر عدم توازن در شیمی مغز و هورمون ملاتونین باشد.

افسردگی تابستانی

13. محل زندگی علت افسردگی

بحث بر سر این که زندگی شهری بهتر است یا روستایی بحثی بی‌پایان است اما تحقیقات نشان داده افرادی که در شهر زندگی می‌کنند تا ۳۹ درصد بیشتر در معرض اختلالات روحی هستند تا آن ها که در نواحی روستایی زندگی می‌کنند.

تحقیقی که در سال ۲۰۱۱ انجام گرفت، برای این مسئله توضیح ارائه می‌دهد: شهرنشینان در بخشی از مغز که اضطراب را تنظیم و تعدیل می‌کند فعالیت بیشتری دارند.

مقدار بیشتر اضطراب می‌تواند موجب اختلالات روانی شود. میزان افسردگی در کشورها و شهرهای مختلف نیز متفاوت است. افسردگی در برخی کشورها شایع‌ تر است.




|
امتیاز مطلب : 0
|
تعداد امتیازدهندگان : 0
|
مجموع امتیاز : 0


مطالب مرتبط با این پست
می توانید دیدگاه خود را بنویسید


نام
آدرس ایمیل
وب سایت/بلاگ
:) :( ;) :D
;)) :X :? :P
:* =(( :O };-
:B /:) =DD :S
-) :-(( :-| :-))
نظر خصوصی

 کد را وارد نمایید:

آپلود عکس دلخواه:








تبلیغات
<-Text1->
منوی کاربری


عضو شوید


نام کاربری
رمز عبور

:: فراموشی رمز عبور؟

عضویت سریع

نام کاربری
رمز عبور
تکرار رمز
ایمیل
کد تصویری
نویسندگان
پیوندهای روزانه
آخرین مطالب
خبرنامه
براي اطلاع از آپيدت شدن وبلاگ در خبرنامه وبلاگ عضو شويد تا جديدترين مطالب به ايميل شما ارسال شود



دیگر موارد
چت باکس

نام :
وب :
پیام :
2+2=:
(Refresh)
تبادل لینک هوشمند

تبادل لینک هوشمند

برای تبادل لینک ابتدا ما را با عنوان مهرگپ و آدرس mhrgap.LXB.ir لینک نمایید سپس مشخصات لینک خود را در زیر نوشته . در صورت وجود لینک ما در سایت شما لینکتان به طور خودکار در سایت ما قرار میگیرد.






آمار وب سایت

آمار مطالب

:: کل مطالب : 2819
:: کل نظرات : 14

آمار کاربران

:: افراد آنلاین : 1
:: تعداد اعضا : 0

کاربران آنلاین


آمار بازدید

:: بازدید امروز : 95
:: باردید دیروز : 5
:: بازدید هفته : 107
:: بازدید ماه : 167
:: بازدید سال : 344
:: بازدید کلی : 5865